FORUM SZYNSZYLE :: Na co zwrócić uwagę wybierając zwierzę z domowej hodowli?
-->TO JEST STARA WERSJA FORUM TYLKO DO WGLĄDU
ZAPRASZAMY NA WŁAŚCIWE FORUM (kliknij tu:___)<--



Forum przeszło gruntowną modernizację, stara wersja forum pozostała tylko do wglądu, nic tu nie napiszesz i nie zarejestrujesz się,
nie znajdziesz tu także żadnych nowych treści. Aby przejść na właściwą wersję forum kliknij napis powyżej
-->TO JEST STARA WERSJA FORUM TYLKO DO WGLĄDU
ZAPRASZAMY NA WŁAŚCIWE FORUM (kliknij tu:___)<--



Forum przeszło gruntowną modernizację, stara wersja forum pozostała tylko do wglądu, nic tu nie napiszesz i nie zarejestrujesz się,
nie znajdziesz tu także żadnych nowych treści. Aby przejść na właściwą wersję forum kliknij napis powyżej

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Na co zwrócić uwagę wybierając zwierzę z domowej hodowli?
Autor Wiadomość
didaś 
WIELKIE SERCE



Pomogła: 25 razy
Wiek: 32
Dołączyła: 02 Wrz 2012
Posty: 930
Skąd: Kraków
Wysłany: 3 Wrzeœnia 2014, 19:14   Na co zwrócić uwagę wybierając zwierzę z domowej hodowli?

Pierwszym krokiem po zakończeniu przygotowań (zakupie wyposażenia, zapasów żywieniowych, rozejrzeniu się za lekarzem weterynarii, znającym się na szynszylach) do zamieszkania razem z szynszylą, jest wybór odpowiedniego miejsca, skąd weźmiemy zwierzaka.

Można skierować swoje kroki do sklepu, jednak nie jest to dobry pomysł, ponieważ zwierzaki trafiające do sklepów, mają rodziców nieznanego pochodzenia. Sprawa rodziców naszego zwierzaka jest bardzo ważna- nie wszystkie odmiany kolorystyczne można ze sobą krzyżować, nie w każdym momencie życia zwierzaka można go rozmnażać i wreszcie- nie każde zwierzę jest idealnie zdrowe, żeby można było wykluczyć wystąpienie podobnych schorzeń u potomstwa.

Najsensowniejsze wydaje się przygarnięcie zwierzaka z adopcji, ale jeśli koniecznie chcemy zwierzę kupić, wybierzmy albo doświadczoną fermę, albo dobrą, doświadczoną, odpowiedzialną hodowlę domową.


Na co zwrócić uwagę przy wyborze hodowli domowej?


1. Data powstania hodowli.

Taka informacja pozwoli nam zorientować się od jak dawna dana hodowla istnieje, jakie doświadczenie ma hodowca.

2. Warunki panujące w hodowli.

Przez Internet można zrobić początkowe rozeznanie- większość hodowli ma swoje strony internetowe. Najlepiej oczywiście odebrać zwierzątko osobiście, to pozwoli nam porównać warunki ze zdjęć z rzeczywistymi.

Popatrzmy na klatki, woliery, wybiegi. Zwróćmy uwagę na to, czy zwierzęta mają zapewnioną odpowiednią przestrzeń, czy mają czysto (ściółka, o ile bobki są naturalnym jej elementem w pewnej ilości ;-) o tyle zauważymy, czy jest odpowiednio często wymieniana; miseczki- do miseczek zwierzaki mają tendencję do znoszenia czegokolwiek, co znajdą w klatce, ale zobaczymy czy nie są plastikowe, brudne; poidła- czy woda, jak i same poidła, są czyste; czy domki, półki widzą co jakiś czas gąbkę z wodą), czy wypuszczane są na wybiegi, gdzie i na jaki czas.


3. Pochodzenie szynszyli.

Dowiedzmy się wszystkiego dotyczącego rodziców danego malucha. Istotne są tu takie informacje, jak ich:

- wiek (szynszyle mogą być łączone dopiero od 8 miesiąca życia, literatura podaje również wcześniejszy wiek dla hodowli fermowych, ale dla dobra zwierzątka przyjmujemy 8 miesiąc; hodowcy często przyjmują jako wiek maksymalny rozmnażanej samicy 5 lat);

- waga (powyżej 500 gramów przed dopuszczeniem do rozrodu);

- odmiana kolorystyczna (ma to duże znaczenie z tego powodu, że potomstwo z niektórych krzyżówek ma wady letalne);

- ilość maluchów w ciągu roku (zbyt częste mioty są bardzo obciążające dla zdrowia samicy, zwracajmy uwagę na to, aby samiec nie był dopuszczany do samicy podczas rui poporodowej- w dobrej hodowli samiec po każdym miocie powinien być odseparowany na około 2 tygodnie, żeby nie dopuścić do zapłodnienia samicy bezpośrednio po trwającej około 112 dni, obciążającej organizm, ciąży), najzdrowiej dla samicy jest mieć do 2 miotów w ciągu roku, nie mogą to być mioty w odstępie 3-4 miesięcy, to zdecydowanie za mało dla samicy;

- czy wśród poprzednich miotów wystąpiły jakieś wady genetyczne, jeśli tak- szynszyle takie nie powinny być dalej rozmnażane i mieć dalszego potomstwa;

Dodatkowo zapytajmy o możliwość udostępnienia zdjęć rodziców, malucha. Domowi hodowcy często kolekcjonują takie zdjęcia, nawet od pierwszych chwil zwierzątka.

4. Młoda szynszyla.


Musimy wiedzieć:

- w jakim wieku jest wydawany maluszek (zwróćmy tu uwagę na minimalny wiek, w którym maluch może zostać wydany do nowego domu- są to 3 miesiące, nie mniej, ponieważ szynszylątka aż do tego wieku powinny przebywać z mamą z racji tego, że korzystają jeszcze z jej mleka, nawet jeśli jedzą już suchą karmę, siano i zioła);

- jaka była waga maluszka od początku (po urodzeniu waga zwierzątka powinna oscylować przy 50 gramach) aż do momentu wydania (normalne jest około 300 gramów w 3 miesiącu). Domowi hodowcy regularnie ważą zwierzątka (pomiar wagi pomaga wychwycić wcześnie ewentualne problemy zdrowotne lub tuż po urodzeniu, czy maluch nie jest odtrącany);

- koniecznie dowiedzmy się czy szynszyla chorowała, a jeśli tak, to poprośmy o informacje o dotychczasowym leczeniu (historia choroby od weterynarza lub hodowcy)

5. Ewentualny rozród (sugerujemy nie rozmnażać szynszyli, ale informację taką powinniśmy jednak uzyskać od hodowcy).

Hodowca powinien powiedzieć czy dany maluch nadaje się do dalszego rozrodu czy nie.

6. Kontakt hodowcy z nowym opiekunem.

Hodowca po wydaniu malucha powinien mieć kontakt z właścicielem- chodzi tu o porady dotyczące małej szynszyli związane z żywieniem, pielęgnacją, zachowaniem, leczeniem. Powinniście wiedzieć, że do hodowcy spokojnie możecie zwrócić się z prośbą o radę.


To najważniejsze informacje o samej hodowli. Co z samym szynszylątkiem?

Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

1. Wygląd:

Uszy- nie powinny być oklapnięte, powinny być czyste
Oczy- nie zamglone, w okół oczu futro powinno być suche
Futro- gęste, puszyste, bez ubytków (ubytki mogą świadczyć o chorobach skóry)
Pyszczek- szynszyla nie powinna się ślinić (futro w okolicach pyszczka powinno być suche, mokre futerko w tej okolicy może świadczyć o problemach z zębami)
Okolice ogona- futro pod ogonem powinno być czyste, niezabrudzone moczem

2. Karma, jaką maluch był karmiony.

Powinniśmy dostać zapas karmy dla zwierzątka na okres przestawiania go na tę, którą my będziemy podawać. Najlepiej, żeby karma była na tyle sensowna, żebyśmy nie musieli jej zmieniać.

3. Ponownie- wiek.

Nie chodzi tu o 1 dzień w tę stronę czy w tę, ale często pseudohodowcy ogłaszają szynszyle o wiele młodsze np. 1,5-miesięczne. ABSOLUTNIE nie kupujemy takich maluchów, które powinny być jeszcze z mamą. Na fermach zwierzątka oddzielane są od matek w wieku 52 dni, dlatego warto wybrać domową hodowlę- zbyt wczesne oddzielenie od matki może mieć złe skutki zdrowotne dla zwierzątka (odsyłamy tu do Apelu Rumburaka Stowarzyszenia Pomocy Królikom, z szynszylkami sprawa wygląda podobnie).



Życzymy owocnych i udanych poszukiwań swojego szynszylowego towarzysza!

Za pomoc w przygotowaniu poradnika składamy serdeczne podziękowania dwójce naszych użytkowników: Diablo oraz hipolog123. :-)
_________________
"Do not quench your inspiration and your imagination; do not become the slave of your model."
V. van Gogh


Ostatnio zmieniony przez Aniutka 4 Wrzeœnia 2014, 08:48, w całości zmieniany 4 razy  
 
     
Ethelen 
WIELKIE SERCE



Pomogła: 16 razy
Wiek: 31
Dołączyła: 12 Kwi 2012
Posty: 1359
Skąd: Warszawa
Wysłany: 3 Wrzeœnia 2014, 19:30   

Podziękowania dla Hipolog i Diablo raz jeszcze :)

Zapraszamy do dyskusji w temacie.
Bardzo prosimy o dyskusje wyłącznie na powyższy temat, każdy off topic będzie usuwany.
_________________
Gość Bardzo ważne zmiany na forum! koniecznie zajrzyj tu: WAŻNE ZMIANY!!!
Ostatnio zmieniony przez Aniutka 4 Wrzeœnia 2014, 08:46, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
Diablo 
WIELKIE SERCE



Pomógł: 24 razy
Dołączył: 27 Paź 2012
Posty: 1002
Skąd: Lublin
Wysłany: 7 Wrzeœnia 2014, 01:02   

didaś napisał/a:
najzdrowiej dla samicy jest mieć do 2 miotów w ciągu roku,

Ja jeszcze dodam od siebie że to nie powinno być tak że rok w rok 2 mioty. Samica powinna mieć odpoczynek, dwa mioty w roku to jest ogromny wysiłek dla jej organizmu, który nawet po tych dwóch miotach rocznie nie ma zbytnio czasu na regenerację. Dlatego wskazane jest aby samica miała również dłuższe przerwy i jeden miot w roku.
_________________
Kanguś-Standard
Toffi-Beż Hetero
Puśka-White Wilson Mosaic
Brykiet-Medium Ebony
Escada-Dark/Medium Tan
Ostatnio zmieniony przez Aniutka 8 Wrzeœnia 2014, 13:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,3 sekundy. Zapytań do SQL: 19